Jak na efektivní Call To Action prvky

Základem úspěchu – tedy konverze – je zaujmout potenciálního zákazníka a “donutit” jej prokliknout se na produkt či landing page eventu. Jak vytvořit efektivní Call to Action prvek?

Jak na CTA prvky

Základem dobrého CTA prvku je určitě viditelnost – zákazník nemůže přece kliknout na něco, co nevidí. Zní to sice jako naprosto jasná věc a až stupidní připomínka, ale divili byste se, jak často se potkávám s případy, kdy bych třeba i rád kliknul a dozvěděl se více, ale prostě nevím kam mám kliknout.

Pravidla viditelného CTA prvku

  • Čistou a kontrastní barva

  • Jasný a přímý text (např. “Získejte slevu”)

  • Dodržení prázdného prostoru okolo prvku

  • Obdelníkový tvar (případně se zakulacenými rohy)

  • Příslušné ohraničení – doplňující, ale zároveň kontrastní

 

Snažte se obecně eliminovat jakékoliv možné rozptýlení a udržujte okolo CTA čistý prostor.

Umístění je také důležité… Vkládejte tlačítka tam, kam lidé klikají

Správné umístění tlačítek není definováno. Prostě neexistuje učebnicový příklad umístění tlačítka. Zkrátka to není možné. Tlačítko a jeho umístění vždy souvisí s kontextem ve kterém je zasazeno.

 

Určitě nikdy nic nezkazíte testováním. Je obecně známo, že pokud píšete například odbornější texty či prodáváte techniku, která vyžaduje nastudování parametrů, detailních popisků a dalšího obsahu, tak je určitě lepší umístit tlačítko pod veškerý tento obsah. Vžijte se do role zákazníka a přemýšlejte tak, jako přemýšlí on, když navštíví vaší stránku či čte newsletter.

 

Obecně platí, že člověk při čtení obsahu na internetu dodržuje tzv. F-shaped pattern. Jedná se o studii od společnosti Nielsen Norman Group, která podrobně rozebrala to, jak se lidé chovají na stránkách při čtení textů ale i obecného surfování po webu. Nakonec přišli na to, že lidé mají tendenci číst prvních pár řádků do konce (vytvoření delší vodorovné čáry písmena F, poté se jejich pozornost postupně zkracuje (kratší vodorovná čára) a poté skenují obsah zezhora dolu čímž dokončí právě písmeno F.

 

f_reading_pattern_eyetracking.jpg

 

Základem pro správné umístění tlačítka tedy je:

  • Studujte chování vašich zákazníků. Když zjistíte po čem vaše cílová skupina touží – můžete jim vyhovět. Doporučujeme například používat aplikaci Crazy Egg, která monitoruje aktivitu uživatelů na vašem webu a vytváří heat mapy dle klikání návštěvníků vašeho webu.

  • Nikdy se nezastavujte – vždy to jde dělat lépe. I když monitorujete vysoká čísla u některých tlačítek – věřte – že vždy to jde dělat ještě lépe. Vždy je co zlepšovat.

  • Zvolte správnou textaci tlačítka. Jednoduše a jasně – “Keep it simple”. Snažte se volit správná “Power Words” – slova, která přitahují lidskou pozornost. Více o těchto slovech a textech uvnitř tlačítek si povíme v další části.

Vzhled tlačítka je jen půlka úspěchu – volte správně textaci

Základem je snažit se o co nejjednodušší a nejkratší text uvnitř tlačítek. Při pohledu na tlačítko by se měl automaticky návštěvník posunout z tzv. “Čtecího režimu” do “Akčního režimu”, kdy je v podvědomí již přesvědčen o tom, že klikne.

 

Co se CTA prvků obecně týče, tak je maximum 60 znaků. Při vyhledávání se například v Googlu ukazuje maximálně 60 znaků a poté pouze “…”.

 

image182.png

 

Co se obsahu samotného textu týče, tak se držte aktuální akce či kampaně. Pokud například nabízíte slevu k produktu, tak můžete místo pouhého “Koupit” například zkusit “Zakoupit ve slevě” – využitím klíčového slova ujistíte zákazníka o tom, že dostane slevu a tím jej podvědomě motivujtete ke kliknutí.

Používejte správná slova

Běžně se setkáváme s textací tlačítek, která například obsahuje sloveso “Chci” nebo “Musím”. Tato slova mají kontraproduktivní efekt. Lidé nemají rádi, když jim někdo říká, co mají dělat. Nerozhodujte za své zákazníky. Základem je používat správná klíčová slova či fráze. Těmi základními jsou:

  1. Nejprodávanější

  2. Bezplatný

  3. Bez závazků

  4. Garance

  5. Doživotní

  6. Bez rizika

  7. Oficiální

  8. Soukromé

  9. Chráněné

  10. Podložené

  11. Výzkum

  12. Výsledek

  13. Bezpečný

  14. Testovaný

  15. Vyzkoušejte zdarma

 

Klíčových slov je daleko více, ale opět je potřeba znát svojí cílovou skupinu a přizpůsobit textaci přímo pro ni. Dalším důležitým pravidlem je nepřehnat to! Pokud víte, že to co nabízíte je pro vaší cílovou skupinu relevantní a třeba i nutné, tak není potřeba zbytečně slibovat a přesvědčovat.

Používejte časové limity pro vytvoření pocitu urgence

Tento bod se dá aplikovat opravdu všude. Jde o vytvoření “nátlaku” na zákazníka vytvořením urgence a to v jakékoliv podobě. Ať už se jedná o prodej produktů limitovaného počtu či naplnění kurzu s limitovaným počtem účastníků.

 

Společnost Peep Paja – zahraniční agentura zabývající se právě zvýšením % konverzí- testovala textaci a styl prodeje produktu. V prvním případě se jedná o klasickou nabídku zlevněného produktu. Nic co by nějak extra zaujalo, ale na druhou stranu neurazí.

 

image24.jpg

V druhém případě dosadili počet prodaných produktů a nastínili také počet zbývajících produktů.

image53.jpg

 

Jak by se asi čekalo, tak druhá verze vyhrála a měla 3x lepší výsledky. Vytvoření urgence v podvědomí zákazníka je efektivnější, než se na první pohled může zdát.

Zkuste to opačně

Vyskytly se i případy, kdy text v samotném tlačítku vyzýval uživatele k akci opačné – “Hlavně neklikat!”. Textace tohoto typu je velmi riskantní, ale jak už to bývá – čím větší risk, tím větší zisk.

 

dont-click-here-2.png

 

Doporučujeme detailně nastudovat svojí cílovou skupinu, její chování, vnímání a další aspekty. Základem je určitě věk – čím mladší publikum, tím větší zvědavost. Negované textace nejsou pro každého a rozhodně nedoporučujeme tuto taktiku zkoušet bez přítomnosti zkušeného analytika.

Shrnutí

  • Umístění je pouze půlka úspěchu! Textace je stejně důležitým aspektem efektivity CTA prvků jako jeho umístění. Dodržujte také prázdný prostor kolem tlačítek – neriskujte nepřehlednost a držte jednoduchou a přehlednou strukturu.

  • Pamatujte, že názvy článků, příspěvků a dalších textových CTA řetězců by měly být dlouhé maximálně 60 znaků. Google přece používá drtivá většina uživatelů na internetu.

  • Zkuste při prodeji produktů vyvolat pocit urgence a otestujte, jak budou vaši zákazníci reagovat.

  • A v neposlední řadě to nejdůležitejší – testovat, testovat a testovat! Testování nikdy neuškodí a nakonec vždy přinese ovoce…

Matouš Králík za tým VIVmail.cz

 

Další články, které by vás mohly zajímat

Plán na duben 2019: co třeba “zhulené Velikonoce?” Příležitost, jak se zaměřit na marži!

V dubnu nás, kromě již klasických příležitostí pro tématické marketingové kampaně jako jsou Velikonoce nebo Apríl, čeká i Mezinárodní den tance nebo spodního prádla – inspirujte se z dílny společnosti Triola. Dnes…

2 minuty

Plán na březen 2019: blíží se MDŽ, inspirujte se například “TOP 20 vibrátory” z dílny Růžového Slona.

V březnu nás, kromě již klasických příležitostí pro tématické marketingové kampaně jako je Mezinárodní den žen, čeká i den Svatého Patrika nebo MS v biatlonu. Zároveň se mílovými kroky blíží Marketing…

2 minuty