Jak na automatizace – 3. díl: Co a jak?

V předchozích dílech Komu? a Kdy? jsme si na základě dat pečlivě zanalyzovali zákazníky, našli jsme příležitosti pro zajímavé automatizace, definovali jsme si cíle, zákazníky rozřadili do segmentů a ujasnili jsme si dobu odeslání.

Teď přichází na řadu vytvoření toho, co uvidí zákazník. Tzn. šablony, předmětů, textů, grafiky atd.

Jakou formu máte použít vám neřeknu. Někdo používá grafiku takovou, druhý makovou. Někdo preferuje familiární komunikaci se zákazníkem, jindy je vhodnější ta formální… Vždy se to odvíjí od nápadu a cíle kampaně. Když si nejste jisti, snažte se hledat odpovědi v datech, které už máte například z jiných kampaní.

Doporučuji – buďte jednotní. Aby to pasovalo ke všemu ostatnímu, co děláte.


Pomůže vám těchto 7 bodů:


1) Připravujte responzivní šablony

Tak, aby stejně dobře fungovaly na desktopu i v telefonu / tabletu. Dnes už není výjimkou, že e‑maily otevírá více lidí na telefonu než na počítači. Proto je dobré, aby byl e‑mail dobře čitelný i v telefonech a zákazník se dozvěděl, co mu chcete říct. Častým neduhem bývají e‑maily poskládané jen z obrázků. V telefonech jsou špatně čitelné, nehledě na to, že se nezobrazí, má-li zákazník stahování obrázků blokované a nemají dobrý vliv na reputaci.


2) Jednoduše a srozumitelně

Osobně jsem zastánce jednoduchého a srozumitelného sdělení. To platí pro obrázky i texty. Myslím si, že v dnešní uspěchané době to je ve většině případů jen ku prospěchu věci. Představte si, že někomu pípne váš e‑mail v telefonu 30 vteřin před tím, než má vystoupit z tramvaje ve spěchu do práce. Stihne si váš e‑mail přečíst? Nebo zapadne v „to si přečtu později“, což velmi často ve výsledku znamená „už se k tomu nikdy nevrátím“. Jistě to znáte z vlastní zkušenosti.


3) Tak, aby to dávalo smysl

Nemělo by se stát, že si zákazník po otevření e‑mailu (v horším případě před jeho otevřením) řekne: „Co to má být? Proč mi to jako posílají?“


4) Snažte se jít zákazníkovi naproti

Co si budeme nalhávat, když se rozhodnete investovat do přípravy autokampaní, očekáváte, že se vám to jednou vrátí. Jestli to ale bude váš jediný úhel pohledu, akorát si tím zkomplikujete práci. Snažte se dělat kampaně pro zákazníky, pomoci jim, potěšit je… Volit cestu, která nebude prvoplánově prodejní. A když už musí být, tak to maximálně zákazníkům přizpůsobte. Například vhodným segmentem, abyste minimalizovali ty, které vaše nabídka pravděpodobně nezaujme.


5) Testujte své nápady

I ten na první pohled fantastický nápad je vhodné otestovat. Z vlastní zkušenosti vím, že ne vše, co na začátku vypadá jako pecka, ve finále funguje tak, jak jsem si představoval. Důkladné testování a optimalizace se vyplatí.


6) Pravidelně reportujte

Sledujte, jak se vašim kampaním daří. Nespoléhejte na to, že to, co jste jednou vymysleli, bude fungovat na věky věků. Doba i konkurence se rychle mění, možná bude potřeba kampaně časem upravit. Reporting nepodceňujte.


7) Mějte oči otevřené

Poté, co spustíte první autokampaně a začnete se těšit z jejich výsledků, neuzavírejte tuto kapitolu se slovy „Tak, a je to“. Možná vás dříve nebo později napadne něco nového. Směle do toho.

V neposlední řadě nezapomínejte, že e‑mailing je jedna ze součástí celého marketingového mixu a tak je na něj potřeba nahlížet. Měl by fungovat v souladu s ostatními aktivitami, které děláte.

Přeji hodně zdaru. A dejte mi vědět, za vám tento článek pomohl a co jste vymysleli.

Jestli jste dočetli až sem a stále váháte, jestli s automatizacemi začít nebo ne, mrkněte na poslední kapitolu tohoto miniseriálu o tom Proč?.


Janek Žežula | Marketing Specialist | mailuji.cz

Další články, které by vás mohly zajímat

Kouzelné slovo “sleva”

Laciná cesta, jak draze uplácet své zákazníky. E‑mailing je velmi silný a ambiciózní kanál z pohledu výkonnosti a stejně tak i efektivity. Tečka. Osvobodil se ze škatulky “výkonostního kanálu na okraji marketingového mixu” a s úsměvem na tváři si ponechal titul nejvýkonnějšího kanálu z pohledu PNO…

3 minuty

Plán na listopad 2019: WebTop100 a Affiliate konference

V listopadu nás kromě již klasických příležitostí pro tematické kampaně jako jsou Black Friday nebo Svatý Martin na bílém koni čeká i zajímavé příležitost netradičně uchopit Světový den mužů…

3 minuty