Cookies aneb internetové sušenky

Výraz “Cookie” je dnes již globálně známým slovem označujícím kulatou sušenku s čokoládovými kousky. Nás ale zajímá především ta Cookie, kterou v roce 1994 vymyslel programátor Lou Montulli.

Cookies – internetové sušenky

Všichni se denně setkáváme s tímto pojmem, i když ho mnohdy už ani neregistrujeme. Tzv. soubory Cookies jsou textové soubory, které vytváří webový server a ukládá je lokálně na vašem počítači prostřednictvím internetových prohlížečů (IE, Chrome, Firefox, atd…). 

 

K čemu jsou “internetové sušenky” dobré?

Hlavním cílem Cookies je rozlišení jednotlivých návštěvníků webových stránek a ukládání údajů o nich. Nejčastěji se pravděpodobně setkáváte s tzv. autentizační cookie, která umí automaticky vyplňovat přihlašovací údaje na e-shopech, portálech a jiných webových stránkách.

Mimo jiné si cookie ukládají různé statistiky o vaší návštěvnosti. Odkud jste na web přišli, na jakých podstránkách webu se pohybujete, jak dlouho se na nich pohybujete, atd… Záleží hodně na tom, jaké informace web sbírá, ale je možné do cookie propsat textovými řetězci všechno možné. 

Přidaná hodnota pro návštěvníky webů

Pro návštěvníka je účel cookie jasný – šetří čas a přizpůsobuje web dle jeho předchozího chování, jak na navštíveném webu, tak i jiných navštěvovaných webech. Klasickým příkladem je například remarketing od Google. Adwords a další Google reklamy dokonce vyžadují upozornění návštěvníka na to, že tento web používá cookies. Více informací přímo od společnosti Google naleznete zde.

Další užitečná schopnost cookie je například košík v e-shopu. Díky cookie je možné uložit váš košík a znovu jej naplnit při další návštěvě, pokud jste při minulé nákup nedokončili. 

Druhá stránka věci

Cookies obecně redukují anonymitu uživatelů na internetu. Neznamená to sice, že si ukládá vaše jméno, email, adresu či dokonce rodné číslo – pokud jste si při registraci záměrně tyto údaje na webu neuložili. Díky neustálým aktualizacím webových klientů je nyní prakticky ve všech dostupná možnost vypnutí ukládání cookie. Pamatujte však ale na to, že přijdete o všechny výše zmíněné výhody.

Mazání cookies

V případě, že chcete smazat vaše aktuální soubory cookies, přikládám návody na smazání pro jednotlivé prohlížeče:

 

Typy cookies

Cookie první strany (First Party Cookie)

Cookie uložena pomocí scriptu přímo na doméně, na které se aktuálně nacházíte. Tyto cookies jsou považovány logicky za bezpečnější a firewall tyto cookies z 99% propouští. Klasickým příkladem této cookie je již zmiňovaný Google a jeho analytický nástroj Google Analytics.

 

Cookie třetí strany (Third Party Cookie)

Cookies se ukládají pomocí unikátního scriptu z jiné domény. Tato cookie se právě proto může načítat i na různých místech internetu a tudíž sledovat uživatele napříč doménami. Tento typ cookie používají systémy pro sledování pohybu uživatelů napříč internetem a následným cílením reklam či informování majitelů webu o tom, že člověk X z firmy Y byl na jeho webu. V praxi toho využívá například služba Leady.cz, která identifikuje návštěvníky vašich stránek.

 

Závěrem

Soubory Cookies jsou bez pochyby velmi cenným zdrojem informací o uživateli a jeho pohybu na webu. Je důležité vše okolo cookies realizovat v rámci zákona. Doporučujeme nastudovat si používání cookies v rámci EU. Nezapomeňte informovat návštěvníky webu, že cookies web používá. Je to fér jednání a navíc je Googlem přímo vyžadován v případě, že používate Adwords, remarketing či jiné jejich služby.

 

Matouš Králík za tým VIVmail.cz

Další články, které by vás mohly zajímat

Komunita Targito & Marketingový Institut

Věděli jste, že 1+1 se může v určitých případech rovnat 3? V jakých? To když je přidaná hodnota pro všechny zúčastněné víc než hmatatelná. Komunita Targito navázala úzkou spolupráci s Marketingovým…

< 1 minut

Marketingové „perpetuum mobile“

Srdcem pomyslného „stroje“ je zákazník a motorem data, která o něm máte. On zná odpovědi na otázky: co dělat s koncem zlaté éry PPC…

2 minuty