Co chtějí online marketéři zlepšit v roce 2018?

Víte, kam směřuje svět e-mail marketingu? Kde jsou jeho nejbližší cíle? Každý marketér si nastaví ve své hlavě plány, co a jak by chtěl zlepšit. Je ale dobré vidět i za horizont svých vlastních, bezpochyby dobrých nápadů.

Srovnali jsme názor online marketérů ze zahraničí s tím naším. Prvně zde vidíme témata, která se opakují už třetím rokem:

  • Personalizace – tedy ještě větší cílení obsahu na uživatele. Podle agentury Litmus je hlavní prioritou expertů na e-mail marketing zvýšení úrovně personalizace e-mailů, což potvrdilo 72 % účastníků průzkumu.
  • Automatizace – pomoci uživatelům a při tom se neudřít. Podle zmiňovaného průzkumu více než dvě třetiny (přesně 68 %) chtějí rozšířit používání automatizovaných e-mailů. Dnes už všichni využíváme nejen kampaně, které se spouští sami na základě události v DB, jako je přání k svátku, k narozeninám, výročí prvního nákupu nebo zápisu do DB, výročí koupě konkrétního produktu apod., ale také kampaně, které se spouští na základě chování na webu nebo kombinací dat z DB a dat chování na webu nebo e-mailu. Typickým příkladem je situace, kdy si uživatel koupil TV a nyní se dívá na domácí kino. V tu chvíli odchází automatizovaný e-mail: K vaší nedávno zakoupené TV <typ TV vytažen z transakční historie> se výborně hodí <výpis naposledy shlédnutých domácích kin> a my doporučujeme <z XML feedu vytažené buď best-sellery dané kategorie nebo produkty podle jiné logiky>.
  • A/B testování – stále si nejsme jisti, co je pro uživatele lepší? Už jen díky jeho měnícím se zájmům chceme náš e-mailing rozvíjet a přizpůsobovat. Podle studie 67 % marketérů plánuje v e-mailech dělat více A/B testování. Dávejte pozor a neberte dogmaticky výsledky z A/B testování. Mnohdy jsou rozdíly nejen zanedbatelné, ale v čase se měnící. Myslíme tím, že po pár hodinách testování vyhraje varianta A, ale když sečtete výsledky za více dní, kdy dootevírá test i zbytek respondentů, tak může vyhrát varianta B. Určitě vždy vyhodnocujete jen unikátní KPIs (OR, CTR). Spíše se snažte testovat jednoduše a varianty, které jsou více rozdílné. Předmět vyhodnocujeme vždy jen podle míry otevření (OR), obsah podle míry prokliku (CTR).
  • Zkrácení tvorby e-mailů – řeší 49% marketérů. Z naší zkušenosti je až neskutečné, jak primitivní problémy brzdí e-mailing firem. Staré postupy tvorby e-mailů, plánování kampaní, vybírání produktů do e-mailu a celý interní proces za tím většinou dusí možnost vyšších příjmů firem. Sami to vidíme už třetím rokem a pro marketéry jsme nejprve vyvinuli nástroj VIVgenerátor, kde si bez znalosti HTML do 30 minut sestaví newsletter díky drag and drop postupu při vkládání, automatickému ořezávání a optimalizaci obsahu, který je lehce vytahován rovnou z vašeho produktového feedu. VIVgenerator jsme zaintegrovali do platformy Targito, která pokrývá celý proces od tvorby e-mailu, segmentace, automatizace, personalizace až po rozesílku a reporting. VIVgenerátor může získat i samostatně.
  • Interaktivita v e-mailech zajímá 44 % respondentů. My jsme tomu šli naproti pomocí widgetů, které jsou součástí platformy Targito. Příkladem je odpočítávání času – to když je nabídka časově omezená nebo dynamický QR kód, do kterého můžete dynamicky propisovat jakékoliv hodnoty. Jiný příklad je naše Net Promoter Score widget (pro hodnoceni spokojenosti 0 – 10 bodu).

Ukázka odpočtu času do e-mailu.

Ukázka Net Promoter Score do e-mailu.

  • Big Data Analytika jsou Litmusem v průzkumu řazena na šesté místo – 43 % respondentů se chce v tomto roce zaměřit nejen na zpracování a analýzu Big Dat z e-mailingu. Ve VIVmailu jsme již loni klientům zpřístupnili v naší platformě Targito přístup k Raw datům o chování jejich uživatelů na webu včetně kompletní historie, veškeré i historie transakcí nebo chování v e-mailu. Nejen, že klient může pomocí Power BI, Tableau a jiných BI nástrojů analyzovat souvislosti, ale u nás může i stavět složité podmínky pro automatizované kampaně. Složité u nás znamená: najdi mi segment uživatelů, kde neotevřeli poslední 3 e-maily, byli však za poslední měsíc více jak 3x na mém webu a strávili tam více než 4 minuty, zároveň si za poslední 3 měsíce nekoupili vysavač. Jakkoliv zní tento dotaz nelogicky, jen to demonstruje příklad dotazu, který Targito z více než milionu záznamů umí vysegmentovat max. do 5 vteřin. Jiné platformy to buď vůbec neumožňují nebo se doba čekání pohybuje minutách, a pak je to nepoužitelné.Ilustrativní ukázka Power BI, které je napojeno na raw data v Targito

 

  • Koordinace uvnitř firmy souvisí nejen s bodem 4), ale 14 % respondentů si stěžuje na špatnou orchestraci on-line kanálů. Naši klienti využívají napojení na Facebook, kdy pokud respondent neotevře do určitého času e-mail, cílí se na něj pomocí FB. Tedy hovoříme nejen o lepší koordinaci e-mailingu ve firmě, ale i koordinaci samotných on-line kanálů. Jedná se o tzv. orchestraci.
  • V souladu s GDPR – my z našeho průzkumu přidáváme ještě porozumění, co se mění díky zavedení GDPR a jak ve firmě vše nastavit, aby jsme splnili toto EU nařízení. Naši klienti od nás dostávají Datovou mapu, která vysvětluje, kde jaká data získávají, jak se s nimi nakládá, jak jsou chráněna a především z jakých zdrojů jaké oprávněné zájmy / souhlasy máte. To vše nejen technologicky zabezpečit, ale i zpracovat dokumentaci k GDPR je největší výzva pro klienty v ČR. Díky tomu, že GDPR se na 100 % věnujeme už od léta 2017, máme za sebou dvě právní kanceláře a vyškolené kolegy na tuto problematiku, pomáháme klientům vše připravit. Není to nic složitého, pokud víte jak na to.

Co dodat závěrem?

Je toho hodně co si můžete předsevzít, ale znáte to, operativa vás ubije a dostanete se jen ke zlomku toho. Proto jsou tu firmy jako VIVmail.cz, které vás metodicky vedou a práci si rozdělíte. Výhodou je, když dodavatel s výše popsaným má zkušenost, má na to již hotová řešení a tak zkrátí dobu nasazení a realizace jednotlivých cílů. Koneckonců rok 2018 může tak být mnohem úspěšnější než byste čekali. Zeptejte se nás jak vám můžeme konkrétně s jednotlivými body pomoci na filip.mejzlik@vivmail.cz (náš obchodní ředitel).

Další články, které by vás mohli zajímat

3+1 rad jak snížit počet odhlášených z vašeho newsletteru

Segmentovat na Extrémně aktivní, Velmi aktivní, Aktivní a Pasivní dle frekvence – to vás přiměje více přemýšlet nad obsahem, který uživateli zasíláte. Dle průzkumu společnosti Litmus: Dvě třetiny (67 %)…

2 minuty

O Targito v Hospodářských novinách

ICT Revue 8. 3. 2018 06:55 Společnost VIVmail.cz, český specialista na inteligentní e-mail marketing, představila Targito, novou platformu pro automatizaci e-mailingových kampaní. Kromě pokročilé automatizace a personalizace při vytváření, distribuci i…

3 minuty