E-mail marketing, strategie, analýza, design, automatizace ...
Infolinka: +420 277 775 868 Poradíme zdarma

E-mailing Blog

Odebírat články přes RSS

E-mail marketing dnes a zítra – inovace, data a trendy (díl první)

18.07.2017

Je za námi polovina roku 2017 a e-mail marketing, ta „ambiciózní šelma” přímého marketingu, se pohybuje opět po trochu jiné „technické krajině“, která se bez nejmenšího varování může zas a znovu změnit. Není tak občas lehké udržet krok se vším, co se v této pomyslné „krajině“ odehrává.

Nejen na základě tohoto faktu jsme pro vás připravili trilogii nejdůležitějších inovací, dat a trendů poslední doby, které již mají a nebo v nejbližší době budou mít reálný dopad na e-mail marketing. K tomu jsme samozřejmě přihodili i množství užitečných tipů, které vám mají pomoci vybudovat úspěšnější e-mail marketing.

V prvním díle si blíže představíme zajímavé inovace všech tří velkých hráčů světa IT, tedy Applu, Googlu a Microsoftu. Přiblížíme si specifika operačního systému iOS 10, blíže se podíváme na vlastnosti aplikace Inbox by Gmail a v neposlední řadě se mrkneme na nového e-mailového klienta Windows 10 Mail od firmy Microsoft.

 

iPhone 7 a iOS 10 - revoluce v e-mail marketingu?

S koncem minulého roku se na trhu plně etablovaly novinky od společnosti Apple: iPhone 7, iPhone 7 Plus a iOS 10, které s sebou přinesly mnohé inovace, často spojené s otázkami e-mail marketingu. Vzhledem k postavení těchto produktů na trhu a jejich popularitě určitě není od věci, si situaci v krátkosti představit:

  • Velikost obrazovky iPhone 7 se od iPhone 6 nikterak neliší, není tedy nutné zasahovat do Media Queries, které jsou základním stavebním kamenem responzivního designu.

  • Systém iOS 10 obnovil podporu pro HTML5 video, což umožňuje návrhářům e-mailů vkládat videa přímo do těla e-mailu.

  • Naproti tomu byla ukončena omezená podpora tagu <iframe> používaného ke vkládání externího obsahu, jako jsou videa nebo formuláře. K tomu bylo často nutné spoléhat se na Javascript, který ovšem většina e-mailových klientů nepodporuje.

  • Změnou neprošla funkce nastavení počtu řádků, které si uživatel přeje zobrazit při náhledu e-mailu. V nabídce je pět řádků, úplný zákaz náhledu textu nebo dokonce i blokování obrázků.

  • Operační systém od Apple poprvé nabízí možnost smazat před-instalované aplikace včetně iOS Mail.

  • Aplikace iOS Mail se nově přidala k podpoře banneru odhlášení odběru," který se generuje v horní části obrazovky, pokud je adresát součástí mailing listu. To znamená, že respondenti, kteří se chtějí odhlásit ze seznamu, tak mohou učinit, aniž by vyhledali odkaz na odhlášení v zápatí e-mailu. Stačí kliknout, potvrdit odhlášení a automaticky se odesílateli odešle e-mail s upozorněním, že daná e-mailová schránka se odhlásila. (více podrobností níže)

 

Zpět ale k názvu kapitoly: nové produkty firmy Apple s sebou bezesporu přinášejí množství revolučních novinek, ovšem primárně určených pro koncové uživatele (například nové notifikace, zprávy, fotky, mapy nebo funkci probuzení pohybem). Pro nás markeťáky jsou ale důležité dva následující body:

  • Pokud jste ještě nezačali, určitě stojí za úvahu detailně sledovat u svých odběratelů trendy v kontextu používání e-mailových klientů, stejně tak jako technologický a koncepční vývoj jednotlivých klientů obecně. Jen díky tomu můžete reagovat i na ty nejmenší změny a co nejlépe cílit na své publikum.

  • Není dvakrát nutné panikařit kvůli zavedení banneru „odhlášení odběru.“ Jednak je tato inovace již nějakou dobu podporována společnostmi Google či Yahoo!, ale hlavně tato možnost pomáhá přirozeně udržovat seznam odběratelů čistý, aktuální a co nejpřesněji cílený na publikum, které od vás skutečně chce přijímat newslettery. Je dobré mít na paměti, že varianta „odhlášení“ vaší reputaci de facto neublíží, na rozdíl od možnosti „označit jako spam.“


Problematice spamu se budeme podrobněji věnovat zase někdy jindy, teď by ovšem nebylo od věci se podívat pod pokličku největšího konkurenta Applu, tedy společnosti Google a progresivní aplikaci Inbox by Gmail.

 

Inbox by Gmail – osobní našeptávač a sekretářka ve světě e-mailu

Od chvíle, kdy Google v říjnu 2014 vypustil do světa výše zmíněnou aplikaci s cílem zefektivnit e-mailový prožitek díky novým technologiím, jako je například machine learning, prošel si tento organizační pomocník poměrně dlouhou cestou vývoje. V nedávné době proběhla aktualizace několika zásadních funkcí s přímým dopadem na e-mail marketing. Pojďme se na ně podívat blíže.

Lepší funkce vyhledávání

V rámci doručené pošty jsou selektovány významné informace jako například čísla volajících, adresy, platební údaje či kódy rezervací. Tyto informace se nyní zobrazují v horní části výsledků vyhledávání.

Zefektivnění událostí (Streamlined events)

Aplikace shromažďuje e-maily vázané k jedné události a uživateli ukazuje, co se na první pohled změnilo. Při rozkliknutí se dostanete k úplnému přehledu informací včetně času, data, místa, seznamu účastníků a všech e-mailů spadajících pod danou událost.

Uložené odkazy

Je víc než pravděpodobné, že vaše korespondence tu a tam obsahuje odkazy na obsah, který si budete chtít v budoucnosti prostudovat. Díky funkci „Uložit do doručené pošty“ si takovéto odkazy můžete zpětně projít uložené a seskupené na jednom místě.

Glanceable newsletter (viz animace)

Tato funkce má největší dopad na e-mailový marketing. Přichází se změnou konceptu, jak si odběratelé mohou číst newslettery. Zobrazí totiž náhledy na umístěné odkazy v e-mailu, stejně jako náhledy na předchozí obchodní sdělení. (více informací naleznete níže)

Uživatel si tedy bez toho, aby samotný e-mail otevřel, může rozkliknout webové stránky a obdobný obsah skrytý pod odkazy v těle e-mailu. To s sebou logicky přináší i otázky týkající se relevance měření Open Rate v porovnání s Click Through Rate.

 

 

Pokud je tato funkce již součástí vašich newsletterů a nebo jste o ní právě začali uvažovat, určitě nebude od věci se podívat na několik tipů na co se zaměřit. De facto jde o takové puzzle ze čtyř dílků, které až po složení zcela prozradí, o koho se v kontextu funkce Glanceable newsletter jedná a proč píše.

Vložte svou fotku do profilu Google+

Tento snímek vás totiž bude v grafickém rozhraní aplikace Inbox by Gmail reprezentovat. Další variantou je vykreslení prvního písmene z jména odesílatele, což se nejeví jako zrovna sexy varianta.

Uvažujte o popisu jako o náhledu a o předmětu jako o nadpisu

Funkce Glanceable newsletter na úkor nastíněných výhod částečně omezuje délku předmětu. Ten může obsahovat až dva řádky, každý o maximální délce cca 50 znaků. Na popis e-mailu pak zůstane 90 – 150 znaků. Proto je vhodné o popisu přemýšlet jako o náhledu a o předmětu jako o nadpisu. A to tak, aby odběratel zcela jasně pochopil, co se autor snaží říct.

Nastavte si velmi dobře rozpoznatelné jméno odesílatele

Tohle je jedno ze základních pravidel e-mail marketingu: přímočaré a jasně identifikovatelné jméno odesílatele by v kombinaci s profilem na Google+ mělo být zcela jasným identifikátorem vaší společnosti. Zvláště v situaci, kdy máte omezenou výpovědní hodnotu skrze předmět a popis e-mailu.

Nabídněte odběratelům relevantní a lákavý vizuální obsah

Další obecné doporučení zní: „někdy jeden obrázek dokáže říct víc než tisíc slov.“ A to speciálně ve chvíli, kdy vizuální obsah patří v této funkci mezi první věci, kterými můžete odběratele oslovit. Základem jsou obrázky přehledně vnořené do článku a vztahující se k jeho tématu.

 

Windows 10 Mail - nový e-mailový klient od Microsoftu

Třetí velký hráč ze světa IT, firma Microsoft, představila svůj poslední operační systém již v roce 2015, ale až s koncem loňského roku se výrazně zvýšilo osvojení tohoto produktu. Microsoft uvádí čísla okolo 110 miliónu zařízení s nainstalovaným systémem v roce 2015 a více než 400 miliónů ke konci roku 2016.

S tímto operačním systémem představil Microsoft i nového e-mailového klienta s názvem Windows 10 Mail, ve kterém mohou uživatelé svobodně pracovat s nejrůznějšími e-mailovými účty a který je dostupný zdarma. V žebříčku nejpopulárnějších e-mailových klientů v roce 2016 se i přes pomalé etablování na trhu dostal do první desítky. Tak jako každý e-mailový klient, má svá určitá specifika u zobrazovaní newsletterů:

Připravte si doopravdy výstižný předmět

Předmět a náhled textu mohou každý mít maximálně 34 znaků. Což je poměrně málo prostoru k přesvědčení čtenáře, aby se vaším e-mailem zaobíral. Ale samozřejmě to není nemožné, stačí si jen dát záležet.

Dejte si pozor na horizontální rolování

Výchozí nastavení aplikace povoluje panely s náhledem o maximální šířce cca 650px. Vaše newslettery by se tak měly vejít do tohoto limitu, ať se vyhnete nepříjemnému horizontálnímu rolování.

Připravte si záložní background color

Aplikace Windows 10 Mail totiž nepodporuje vložení background image a obecné řešení VML/HTML podporované aplikací Outlook nefunguje.

Stejně tak si připravte web-safe font

Pokud se chcete vyhnout implementaci před-nastaveného fontu Times New Roman, obohaťte Váš newsletter o nějaký záložní systémový font. Web fonts totiž nejsou podporovány.

Optimalizujte animované GIFy

Bohužel ani animované GIF obrázky nenašly podporu v této aplikaci, která první snímek animace převede na statický obrázek. Dejte si tedy na výběru prvního snímku záležet, ať je relevantní k obsahu vašeho sdělení.

 

Co dodat závěrem?

Výčet všech možných technických inovací je každým dnem obsáhlejší a ona pomyslná „krajina“ je dost možná v okamžiku, kdy si tento článek čtete, zase trochu odlišná. Právě proto je nezbytné držet krok s vývojem a my věříme, že obsah tohoto článku pro vás může být tím správným zdrojem inspirace a impulsem ke kvalitnějšímu e-mail marketingu.

Lukáš Balek za tým VIVmail.cz.

 

 

Použitá literatura:

GALLANT, Kevin. Inbox by Gmail's Glanceable Newsletter update: what it means for email marketers [online]. Yes life cycle marketing.

LEWKOWICZ, Kayla. 2017 State of Email Report [online]. Litmus.

SFCG. What the heck is Google’s Inbox Glanceable newsletter and what you need to know [online]. SFCG.

SMITH, Lauren. Inbox by Gmail Update: What You Need to Know About Glanceable Newsletters [online]. Litmus.

SPECHT, Bettina. 9 Things You Need to Know About Email in iOS 10 [online]. Litmus.