Analýza newsletterů eshopů za 4. čtvrtletí 2015

Poslední díl analýzy roku 2015. 80 největších e-shopů u nás a jejich emailing v posledním kvartálu roku 2015.

Analýza newsletterů eshopů za 4. čtvrtletí 2015

Díky naší monitorovací aplikaci VIVmonitor, která non stop sleduje aktivitu 80 největších e-shopů u nás, opět přicházíme s analýzou za již poslední kvartál roku 2015. V tomto období samozřejmě monitorujeme zvýšenou aktivitu z důvodu Vánoc a vánočních kampaní. Hned na úvod se můžeme podívat, kolik newsletterů jsme každý měsíc monitorovali.

 

 

Jasně a logicky nejaktivnějším měsícem je prosinec. Čím blíže jsou Vánoce, tím více lidé nakupují a tudíž je e-shopy obklopují nabídkami ze všech stran. Celkem jsme přijali 2127 newsletterů z přesně 80 e-shopů v ČR a na Slovensku. V průměru to bylo 23,1 newsletterů denně a celkem jsme monitorovali více než 21 000 produktů.

 

Aktivita konkrétních e-shopů

Nejaktivnějším e-shopem, jak je již tradicí, byla opět Alza. Na druhém místě se držel ve všech třech měsících MALL a to jak MALL.cz, tak MALL.sk. Na třetím místě se pohybuje Kasa.cz a její slovenský e-shop Hej.sk.

Za říjen jsme monitorovali celkem 643 newsletterů z kterých 136 patří právě první pětce.

 

V listopadu nám přišlo 723 newsletterů. Můžeme si všimnout, že frekvence opravdu stoupá. Pouze Alza odeslala 36 newsletterů a celkem je TOP 5 zastoupena číslem 142.

V prosinci jsme obdrželi skoro 800 obchodních sdělení – přesně 770. Alza byla v prosinci 2015 zatím nejaktivnějším e-shopem vůbec a ukazuje tak, že Vánoce a e-mailing jdou opravdu ruku v ruce.

 

Dny v týdnu

Jak je již tradicí, ukážeme si, jaké byli nejoblíbenější dny a hodiny v týdnu co se rozesílání obchodních sdělení týče. V řijnu byl nejfrekventovanější den čtvrtek s více než 140 newslettery. Na druhém místě se drží pátek a víkend je velmi pasivní – dohromady pouhých 64 newsletterů.

 

V listopadu se překvapivě na první místo dostalo pondělí, které nebývá často peakem. Překvapivé je také chování e-shopů v neděli. Víkend celkově lehce posílil.

 

 

 

V prosinci jasně vede úterý s číslem 167. Víkend si opět lehce polepšil a přehoupl se přes hranici 100 newsletterů.

 

Hodiny

Mimo dny v týdnu je také důležité podívat se na konkrétní hodiny, kdy nám newslettery přicházeli.

 

 

Nejpopulárnějším peakem za zimu 2015 je celkem jasně rozmězí 17:00 – 17:59. Ihned navazuje 18:00 – 18:59. Dopolední peaky se objevují až na 4 místě, kde je rozmezí 9:00 – 9:59.

 

TIP: Stále více zákazníků otevře newsletter v mobilu a tak doporučujeme odesílat ráno, kdy je většina lidí na cestě do práce a mají volnou chvilku, v době obědu a poté po pracovní době.

 

Analýza předmětu

Hned na úvod si můžeme ukázat nejdelší předmět zimy 2015. Je 172 znaků dlouhý – jeden z nejdelších předmětů vůbec. Určitě nedoporučujeme přesahovat hranici 70 znaků. Ve finále, čim kratší a výstižný předmět, tím lepší.

 

Nejdelší předmět – 172 znaků.

“Růžová sada nářadí pro ženy 279 Kč, rotační mop za 399Kč, LED TV s nahráváním 4999 Kč, šicí stroj 2999 Kč, dual SIM Nokia 649 Kč, dětský tablet 249 Kč, splátky bez navýšení”

 

Nejkratší – 7 znaků.

“PF 2016”

 

TIP: Zkuste předměty psát hravě a opustit od nudného formlního přístupu. To platí samozřejmě především pro B2C. Nebojte se občas využít znak a sledujte výsledky. Porovnávejte, testujte a vyhodnocujte.

 

Znaky v předmětu

Znaky v předmětu mohou opravdu radikálně zvýšit Open Rate vašich newsletterů. Stačí je umět dobře použít a sledovat jejich podporu na příč všemi zařízeními a platformami. Například Gmail a jeho podpora animovaných emotikon stojí také za zmíňku.

Nejpoužívanějším znakem za měsíc říjen bylo euro – tedy €. V listopadu a prosinci to byla klasicky hvězdička – ★.

 

Produktová analýza

V produktové analýze se opět zaměříme na 4 největší e-shopy u nás. Alza, MALL, Kasa a CZC.

 

 

U Alzy jasně vede kategorie “PC a mobily”. Žádné překvapení, kategorie je silná již sama o sobě a Alza je jedničkou na trhu.

 

Kasa oponuje širokou nabídkou produktů napříč všemi kategoriemi a to se také ukazuje na grafu výše. Mimo obecně nejsilnější kategorii “PC a mobily” nabízela Kasa také velké množství domácích spotřebičů a to ať už velkých, tak i malých.

 

CZC má drtivou většinu nabídky právě z kategorie “PC a mobily” a to je také jasně viditelné dle grafu výše.

 

MALL ukazuje, že se soustředí opravdu na všechny kategorie skoro stejnou váhou.

 

A co značky? Jaké byly nejčastější značky v nabídce top 80 e-shopů?

 

 

E-shopy nejvíce lákali na dopravu zdarma. Dalším častějším benefitem byl dárek k nákupu.

 

 

Závěrem

E-shopy dodržují pravidelnou komunikaci se zákazníky a to především ve všední dny jako úterý či pátek. Víkend zůstává spíše neaktivním – otázka je, zda by nestálo za to zkusit, jak budou zákazníci reagovat na víkendové newslettery. Co se času týče, tak je hlavním peakem 17:00 – 18:59 či 9:00 – 10:59 dopoledne. Určitě ale využívejte minimálně 24h STO, které se o doručení v nejlepší možný čas postará za vás. Držte předměty v délce okolo 70 znaků – A/B testujte vždy 4 verze předmětu na menší % databáze a zbytek odešlete na zbylé zákazníky. Zkuste A/B test se znakem a bez. Zjistěte si, jak se chová vaše DB a přizpůsobte způsob komunikace s nimi. Nebuďte zbytečně formální a zkuste člověka pobavit.

 

Matouš Králík za tým VIVmail

Další články, které by vás mohly zajímat

Plán na duben 2019: co třeba “zhulené Velikonoce?” Příležitost, jak se zaměřit na marži!

V dubnu nás, kromě již klasických příležitostí pro tématické marketingové kampaně jako jsou Velikonoce nebo Apríl, čeká i Mezinárodní den tance nebo spodního prádla – inspirujte se z dílny společnosti Triola. Dnes…

2 minuty

Plán na březen 2019: blíží se MDŽ, inspirujte se například “TOP 20 vibrátory” z dílny Růžového Slona.

V březnu nás, kromě již klasických příležitostí pro tématické marketingové kampaně jako je Mezinárodní den žen, čeká i den Svatého Patrika nebo MS v biatlonu. Zároveň se mílovými kroky blíží Marketing…

2 minuty